Lovely Lazy Laos!! - Reisverslag uit Don Det Tok, Laos van Barbara Bockting - WaarBenJij.nu Lovely Lazy Laos!! - Reisverslag uit Don Det Tok, Laos van Barbara Bockting - WaarBenJij.nu

Lovely Lazy Laos!!

Blijf op de hoogte en volg Barbara

13 Juli 2014 | Laos, Don Det Tok

Sabadeeeeee!!

In Laos wonen maar 9 miljoen mensen en dit betekent rust, ruimte en veel ongerepte natuur! 20 min rijden uit de stad en er is niets meer dan alleen prachtige groene bergen!
Net 1 grote bergachtige golfbaan!!! Wonderfull!

De Laotianen leven heerlijk lui op hun gemakje in hun huisje of hutje of hangmatje en werken niet meer dan 3uur per dag met veel pauzes.
Meer uren werken is ook niet nodig want iedereen helpt elkaar mee en samen is het werk zo gedaan. Als de rijstvelden geoogst zijn is het aan het eind van elke dag tijd voor een feestje met muziek en natuurlijk beerlao!

In Laos wonen de meeste mensen in hutjes gemaakt van bamboe! Dit ziet er arm uit, maar ze hebben allemaal een tv en een mobiele telefoon! Daarnaast is school verplicht voor alle kinderen en zo hoort het!

Bamboe is trouwens het beste natuurproduct ever!!!
A: Je kunt het eten en B: je kunt er vanalles van maken, want het is supersterk! Wapens, huizen, hekken, bruggen, waslijn, voetbalgoals en zelfs een voetbal wodt hier gemaakt van bamboe!! Geniaal!!

Het leven is lekker in Laos en de mensen lijken relaxed en gelukkig! No stress! Daar word je ziek van zeggen ze. Kunnen wij daar niet iets van leren??;) mij bevalt het in ieder geval goed!

Twee weken reisde ik in Laos van Noord naar Zuid en heb ik een beetje mogen proeven van dit fijne land.
Ik zou nog wel weken langer willen blijven, maar er is ook nog een heel mooi Cambodja!

Vanuit noord Vietnam reisde ik 30uur met de bus naar Luang Prabang! De eerste 12uur tot aan de grens was een slaapbus, maar ik kon niet slapen want Nederland-Mexico speelde! Excited!!

De andere 18uur werden we vervoerd in een minivan tussen rijstzakken, dozen met piepende eenden en meer mensen dan stoelen. Met opgetrokken knieën en smeken om toiletstops door het maken van gebaren kwamen we dan na 30uur hobbelen eindelijk aan in Luang Prabang!
Dus niet meer zeuren over beenruimte als je in een vliegtuig van Ryanair zit!!!

De volgende dag was ik de busrit alweer vergeten, want Luang prabang is 1 van de mooiste steden waar ik ooit geweest ben!! Omringd door de brede Mekong River,de prachtige tempels, de heerlijke Franse restaurantjes en natuurlijk de geweldige nightmarket!

Samen met mijn Duitse vriendin hebben we heerlijk genoten van het lekkere eten, traditionele Lao massages en uren snuffelen op de nightmarket!

Know your limits! Dit is wat Laos mij heeft geleerd. Neem rust, ontspan, doe niet te veel, wil niet teveel en geniet! Jaja met reizen leer je jezelf aardig kennen!

Omdat sport voor mij ook ontspanning is hebben we de volgende dag 65km gemountainbiked naar de adembenemende Kuang Si waterval! Heuvel op heuvel af! Langs prachtige dorpjes en over wankelende bruggetjes, mooie uitzichten en highfives met de lokale kinderen!
De kinderen zijn zoo lief en vrolijk..ik zou heel graag zo'n kleintje in mijn backpack stoppen en meenemen naar huis!

De best pittige tocht was toch zeer de moeite waard, want de waterval was zo mooi als CENTERPARCS! Je-weet-wel die zwembaden daar maar dan in het echt!!!

Ook was er een Beer Rescue Center en daar kon je de beren die normaal in het wild leven in Laos bewonderen.
Laos was vroeger ook het land van de miljoenen olifanten, maar helaas zijn er nog maar erg weinig wilde dieren, zoals olifanten en beren over. Sommige Laotianen verkopen de beren voor veel geld aan China voor medicijnen en de olifanten worden als goedkope tractor gebruikt of voor toeristische ritjes. Erg treurig allemaal!

Vanuit Luang Prabang ging ik samen met mijn Duitse vriendin naar Vang Vieng voor rockclimbing! Wauw wat is dit cool!!!
Op 200meter hoogte met een uitzicht van heb ik jou daar!! Heb ik 25meter hoog geklommen op een niveau 6a rotswand!

We kregen hier een heerlijke bbq lunch of Laotiaanse wijze, geserveerd in een bananenblad! Jummie!!

Ook hebben we in Vang Vieng het beroemde tuben gedaan! In een rubberen band chill je 3km tussen de hoge rotsen met de stroming mee en onderweg kun je stoppen bij barretjes om wat te komen drinken! Dit was hilarisch want de Engelse backpackers hier zijn zo dronken dat het alleen al leuk is om ze op hun snufferd te zien gaan in de modder!
Not my cup of tea!

In Vang Vieng heb ik dan s avonds tijdens Nederland Costa Rica ook maar even op Laotiaanse wijze biertjes gedronken met mijn Laotiaanse matties!
Hup Holland hup! Noknok!

Next day--> Capital Vientiane!!
Hier heb ik het Cope center bezocht, wat heel interessant was! Laos is het meest gebombardeerde land ter wereld.
In de Vietnamoorlog zijn er maarliefst 260miljoen bommen gedropt boven Laos! 60miljoen daarvan is nooit afgegaan en op vele plekken in Laos gebeuren dus nog heel veel ongelukken. Vooral kinderen die denken dat het speelgoed is of hele arme mensen die de bommen zien als waardevol en maken er spullen van! Levensgevaarlijk! In het Cope center maken ze gratis protheses voor deze slachtoffers.

De volgende dag ging ik naar Pakse en hier heb ik een tochtje gemaakt met een motorbike! Met mijn 110cc reed ik naar de Chamapsak tempels die gebouwd zijn in de 6e eeuw! Prachtig!!

Na een heerlijke noodlesoup lunch tussen 10 oude Laotiaanse mannen die een blond, blank meisje wel gezellig vonden ben ik verder gecrossed naar de houten catamaran ferry! Dit gammele bootje bracht me gelukkig veilig naar de overkant van de Mekong River.

Op de terugweg naar Pakse heb ik een lokale markt bezocht waar je werkelijk alles kunt kopen wat je maar wilt!!! Varkenshoofd, staart of gewoon een lekker stukje varkensvlees?! Slangen, kikkers, kakkerlakken, veranen, gebraden vogels of misschien die lekkere kip met cherrytomaatjes:p zie foto

Het leukste aan Laos is dat je op veel plekken de enige westerling bent en niemand Engels kan. De mensen zijn erg nieuwsgierig naar je en willen vaak een foto!
In Laos ben ik een celebrity!!!

Mijn laatste dagen in Lovely Laos bracht ik door in Si Phan Don, letterlijk vertaalt: 4000 islands!
Hier heb ik met een gezellig groepje gekayaked in de Mekong river en hebben we meerdere eilandjes en watervallen bezocht! Ook hebben we de zeldzame Irrawaddy dolfijnen gezien en dat was supergaaf want er leven er ng maar heel weinig in de Mekong river!

Ik ga weer verder! Kijken of de Cambodiaanse mannen net zo leuk zijn als de Laotiaanse!

Cambodja here i come!!

Tot snel lieve mensen die altijd trouw mijn blog lezen!
De reacties zijn superfijn om te lezen, dit maakt het elke keer weer de moeite waard om achter de computer te kruipen hier in Zuid Oost Azië!

Liefs uit Laos!

  • 13 Juli 2014 - 13:37

    Krista Schakel:

    Ha Lieve Barbara,

    Jeej een Laos verhaal, heerlijk, in 1x uit gelezen.
    Ik ben even afwezig geweest, maar dit trok me weer naar je blog.
    Wat een fijn land en wat zou ik graag weer even met je meedoen.
    Je zult inmiddels wel een stuk in Cambodja zijn.
    Als je wilt chillen en je hebt nog tijd, vergeet dan niet om naar Kampot te gaan.
    Ook de boottocht van Siem reap naar battambang of andersom is de moeite waard.
    Maar maak er vooral je eigen trip van en doe waar je je goed bij voelt.
    Be safe ook! Let op je spullen in Sihnoekville en op de eilanden daar.
    Verder natuurlijk enorm veel plezier en ik bemoei me nergens meer mee.

    Veel liefs en blijf schrijven!

    Xx Krista

  • 13 Juli 2014 - 14:44

    Marijke:

    Oh Barbara, dat klinkt super-relaxed allemaal en ik denk inderdaad dat we daar heeeeel veel van kunnen leren. Veel plezier de laatste weekjes en...pas op jezelf! Xxx marijke

  • 13 Juli 2014 - 15:59

    Tessa:

    Hey lieve Bar! Leuk om te lezen dat je zelfs daar in Zuidoost Azië je charmes in de strijd gooit bij de mannen ;)! Gelukkig beleef je nog steeds mooie avonturen en geniet je volop van je vrijheid! Nog héééél veel plezier in Cambodja! Kom daarna maar snel weer terug, want ik begin je nu toch echt wel te missen.. *snik*.. ;)! Liefs Tessa

  • 13 Juli 2014 - 16:33

    Joeri Dassen:

    Hoi Barbara,

    Leuk om jouw verslag te lezen. Je geniet echt van je reis, en doet zoveel leuke dingen.
    Laos ben ik zelf nog niet geweest, maar het klinkt nu wel heel aantrekkelijk.
    Relaxt en genieten van het leven, heerlijk!
    Daar kunnen wij westerlingen zeker van leren.
    Veel plezier nog in Cambodja, en als je terug bent van je reis moeten we maar eens bijkletsen.

    Cheers,
    Joeri Dassen

  • 13 Juli 2014 - 19:37

    Mariet:

    dag Barbara,

    Wat een heerlijk verslag weer van al je ervaringen! Nog veel plezier en goede reis!

    Groet,
    Mariet en Steven

  • 13 Juli 2014 - 21:55

    Beate:

    Wat geniet jij! We kunnen niet wachten tot je terug bent. Tot over 2 weekjes!!!
    Liefs, je zusje

  • 13 Juli 2014 - 22:03

    Marit & Betty:

    Bar! Wat geweldig weer, ook ik vind het weer gezellig als je in Nederland bent zodat we samen een keer kunnen napraten over je geweldige avonturen.
    Liefs van marit
    & betty uit berlijn

  • 13 Juli 2014 - 22:35

    Tineke Bakker:

    Hallo barbara, wie verre reizen maakt kan veel verhalen, dat blijkt maar weer uit jouw verslag. Geweldig wat een leuke ervaringen en wijze levenslessen! Geniet nog maar even voordat je weer "back to reality" gaat. Goede en veilige reizen gewenst!
    Groetjes en sawadeekaa!
    Tineke

  • 14 Juli 2014 - 10:35

    Gerie:

    Hey Bar,

    Super om vanuit het verre Nederland noge ven mee te kunne lezen met jouw avonturen. Best raar ook eigenlijk, omdat ik zelf natuurlijk ook een tijdje aan de 'andere kant' heb gezeten...

    Geniet nog volop van al het moois!

    Liefs !

  • 14 Juli 2014 - 12:43

    Emmy:

    Hoi Barbara,

    Er lijkt geen eind te komen aan al die spannende avonturen die je beleeft!! Toch zul je intussen wel een beetje terugverlangen naar iedereen die je lief is. Hopelijk heb je nog een mooie tijd in Cambodja en zet je gezond en wel en met een hoop ervaringen rijker over twaalf dagen weer voet op Nederlandse bodem!

    Lieve groetjes,
    Emmy

  • 14 Juli 2014 - 22:09

    Robert Mirjam Floris EnFien:

    Wij willen ook daar naar toe. Gaaaaaaaaaaaaaaaaaf!

  • 20 Juli 2014 - 10:45

    Betty:

    lieve Barbara, je reisverslag heb ik vanmorgen nog weer eens gelezen, je blijft genieten...prachtig klinkt het allemaal...geniet van je laatste week en alvast een goede terugreis...en dan ben je jarig...lieve groeten uit Eefde Henk Stefan en Betty en Marit.

  • 20 Juli 2014 - 17:42

    Ineke:

    Hoi lieve Baps!

    Echt super leuk om te lezen, t klinkt alsof je het heel erg naar je zin hebt.

    Geniet nog maar ff van je laatste week daaroo!!
    En daarna hoor ik graag al je verhalen!

    Liefs XXX Inie

  • 22 Juli 2014 - 09:24

    Janine:

    Wat geweldig om te lezen, wat een ervaringen, geniet er nog even van!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Barbara

"A ship is save in harbour, but thats not what ships are for."

Actief sinds 30 Jan. 2014
Verslag gelezen: 366
Totaal aantal bezoekers 13974

Voorgaande reizen:

12 Februari 2014 - 26 Juli 2014

2014

Landen bezocht: