Vietnamees loempia land! - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van Barbara Bockting - WaarBenJij.nu Vietnamees loempia land! - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van Barbara Bockting - WaarBenJij.nu

Vietnamees loempia land!

Blijf op de hoogte en volg Barbara

29 Juni 2014 | Vietnam, Sa Pá

Chao chi!!

3 weken was ik in het land van de motorbikes, de koriander en natuurlijk de loempia's!
Van zuid naar noord ben ik in dit prachtige land rondgereisd met bus, trein, scooter, fiets en motorbike en ongelooflijk mooie avonturen beleefd!

In Ho Chi Minh City, het vroegere Saigon, kwam ik voor het eerst in aanraking met de miljoenen motorbikes en scooters op straat. Oversteken is weliswaar een sport geworden!
Ze vervoeren alles op de scooters: tientallen dozen, varkens, eenden, honden..enz. Soms pakken ze de scooter zo vol dat je de driver niet meer kunt zien!

Prijsvraag: hoeveel personen kunnen er op 1 scooter in Vietnam???
(prijs: 1 miljoen dong! Ik ben namelijk een Vietnamees miljonair!)

In Ho Chi Minh City heb ik een kijkje genomen in de geschiedenis van Vietnam en heb ik de chu chi tunnels en een museum over de Vietnamoorlog bezocht. Het zijn erg schokkende beelden(vooral over de agent orange chemische wapens) maar zeer interessante verhalen en nu snap ik ook waarom de mensen hier tevreden zijn met de communistische regering op dit moment.

In mijn Vietnamtrip heb ik niet alleen steden met luxe huizen en hotels gezien, maar ook hele arme mensen die leven in hele kleine hutjes in kleine dorpjes, maar alle kinderen gaan naar school!!! En er is health care voor iedereen!! Dit doet me goed!

De kinderen in Vietnam zijn trouwens geweldig!! Ze zwaaien allemaal naar je en schreeuwen hello!! Hello!! De meeste komen zelfs met je praten om hun Engels te verbeteren. Echt super leuk!!!
Sommige kijken je aan alsof je een alien bent maar na het uitsteken van mijn tong verschijnt er dan toch een lachje op hun gezicht!

Vanuit Ho Chi Minh City heb ik ook een dagtripje naar de Mekong Delta gemaakt, waarbij we over de Mekong rivier hebben gevaren en gezien hoe de mensen aan en op deze rivier leven. We hebben kokossnoepjes gemaakt en natuurlijk lekker opgegeten!! Ik heb er ook een paar gekocht dus jullie mogen straks allemaal proeven!!

Van Ho Chi Min City ging ik naar Mui Ne! Hier heb ik geqaudbiked op de prachtige zandduinen en de minigrandcanyon van Vietnam bezocht! Erg mooi vind ik het contrast met de rode aarde en de super groene bossen hier!

In Mui ne heb ik voor het eerst van mijn leven krab gegeten en het was vurrukkuluk!! Levend gekookt maar met liefde gegeten!

In mui ne had ik trouwens ook de beste roomkey ever! (zie foto)

Next day --> Dalat!
In Dalat sliepen ik in een crazy hostel! Je werd ontvangen met knuffels en kussen, een heerlijk warm welkom!!
We sliepen op zolder met 25 matrassen naast elkaar en aten op de keukenvloer met heerlijk Vietnamees eten gemaakt door Mamma!
Mamma zette daarna de fles rijstwijn aan haar mond en het werd spin de banana drinking games en het hostel veranderde in een crazy house!

In Dalat heb ik even lekker sportief gedaan en zijn we wezen abseilen van watervallen! Deze canyoningtrip was superstoer!!!

De volgende dag ging ik achterop de motor bij mijn easy rider(soort taxi) en hij bracht me naar Nha Trang! 400km cruisen door de bergen, langs watervallen, koffieplantages en arme dorpjes kwam ik poepiebruin aan in Nha Trangh. Vanuit daar nam ik meteen de nachtbus naar Hoi an!

De bussen hier gaan niet zo snel, want dat komt omdat de weg hier in Vietnam meer bestaat uit gaten dan uit asfalt of iets horizontaals wat daar op lijkt. Geen probleem voor mij! Lekker hobbelen en slapen met een muziekje erbij!

Hoi an is heerlijk!!
Het lijkt meer op een dorp dan een stad en heeft een heel mooi oud centrum!

Ik had hier een hostel met een bad!!!! En het was schoon! Dus ik dacht: waarom niet??
Na lekker badderen, wat ik sinds lange tijd niet meer gedaan heb, heb ik samen met MARGRIET lekker aan het stand een verse kokosnoot gedronken en erg gelachen om de grappigste Vietnamese verkoopster ooit!! Beter dan Hema!! Kijken kijken niet kopen, niet kopen opsouten! ze had de Nederlandse taal al aardig onder de knie. Tranen over mijn wangen!

In Hoi An heb ik met de fiets het oude centrum bezocht en ben ik naar My Son geweest. My betekent Mooi en Son betekent Berg. Deze mooie berg was omringd door prachtige oude tempels!
Helaas is de meerderheid gebombardeerd door de Amerikanen dus niet veel meer over. Rotzakken!

Van Hoi An vertrok ik per scooter naar Hue! Samen met mijn Duitse vriend scooterde we die dag maarliefst 166km, langs de prachtige Marble mountains, von hai pass en en hebben we gezwommen bij een lekker privé strandje.
Ik zal je maar niet vertellen hoe hard deze scooter kon..mijn eigen oren gingen er van wapperen!

Hue ken je misschien wel van de computergame: VietnamBattlefield?!
In Hue heb ik per fiets de citadel en de forbidden purple city bezocht en daarna het vliegtuig naar Hanoi genomen om de Wedstrijd Nederland-Chili te kunnen supporten! Hup Holland hup!! Wat doen ze het goed he!! Ik ben trots!

Hanoi is de hoofdstad van Vietnam en hier ging ik dus weer verder met mijn sport: oversteken!

Ik heb hier het lichaam van Ho Chi Minh bekeken, wat best wel indrukwekkend was..enkele musea, tempels en pagodas bezocht en naar Hanoi Hilton geweest! Een gevangenis waarin ze laten zien dat de Amerikaanse gevangenen heel goed behandeld werden in Vietnam. Yeah right!

Next day ging ik op een 3-daagse trip naar de parel van Vietnam--> Halong bay! 1969 rotseilandjes in de golf van toukin, gevormd door uitgespuugde parels door de draak! Ik wil het verhaal graag geloven want het is parelmooi!!!

Chillen met een verse mangojuice op het zondek van de boot met een hemels uitzicht over de rotsen! Gekayaked naar de grotten en the floating fishing village en bovenal het heerlijke seafood eten maakte deze trip zwaar relaxed!!

De tweede dag bracht de boot ons naar een eiland waar gefietst hebben en geslapen in een homestay! Slapen zonder airco of fan! Respect voor deze mensen! Ik heb nog nooit zo hard liggen zweten!

De bewoners leerden ons springrolls(loempia's) maken die we daarna zelf lekker mochten opeten!
Ook heb ik even geholpen op het land te werken en samen met de waterbuffel het land om geploegd..dit was een geweldige, modderige ervaring!!

Na Halong bay vertrok ik met de nachttrein naar Sapa om hier de adembenemende ricepaddies te bewonderen!
Rondom sapa leven verschillende ethnic minoritys: zoals de hmong met hun prachtig, gekleurde kledij!
Ze maken supermooie handgemaakte kleden, tasjes en andere spulletjes waar ik natuurlijk een zwak voor had en dus ook wat gekocht heb.

Ik houd van de vrolijke Vietnamese kinderen, de vriendelijke mensen, het heerlijke eten op plastic stoeltjes langs de weg, waarbij je soms geen Engelse menukaart hebt en maar moet gokken wat je krijgt.
Ik ben heel goed geworden in het nadoen van een kip. Pho bo, Cau lau, lychee, dragonfruit en natuurlijk de lekkere springrolls!
Vietnam entered my soul!!!

Nu is het tijd voor Laos! Geen idee wat ik moet verwachten..of het mooi en of het veilig is? Maar is dat niet de grootste uitdaging: het onbekende?!

Mwuahahahahaaa!!

Tot snel!!

Vietnamese groetjes uit Sapaaaaaaa!!!
xxxxxxx

Ps: Super bedankt voor alle leuke en lieve reactie op de blogs!! Dat maakt het zeker de moeite waard om er steeds weer 1 te schrijven;)

  • 29 Juni 2014 - 09:26

    Bert Jacqueline Hylke En Jibbe Middelbrink:

    Weer een leuk reisverslag barbara. Nog veel plezier in Laos en succes vanavond tegen mexico !

  • 29 Juni 2014 - 09:51

    Emmy:

    Hoi Barbara,
    Heel avontuurlijk allemaal! Het zal wel een tegenstelling zijn met Australië en Nieuw-Zeeland. Maar dat is ook wel eens goed om te zien. Nog een paar weken en dan kun je weer heerlijke aardappeltjes eten!!! Veel plezier in Laos.

  • 29 Juni 2014 - 11:13

    Ludger Bockting:

    Hallo Bar,

    Wat heb je weer veek leuke en spannende dingen beleefd! Fijn dat je zo geniet.
    We zien er wel naar uit dat je over vier weken weer huiswaarts keert.
    We zijn erg benieuwd naar al je verhalen en foto's.
    Liefs, Papa.

  • 29 Juni 2014 - 22:21

    Betty Pelskamp:

    lieve Barbara wat een schitterend reisverslag weer...en Nederland heeft gewonnen! We zitten nu te kijken wie de volgende tegenstander wordt...geniet de laatste 4 weken net zoals alle dagen daarvoor...lieve groetje s uit Eefde Henk Stefan en Betty.

  • 30 Juni 2014 - 09:37

    Ben Bockting:

    Hi Barbara,weer zo.n heel mooi verslag we genieten met jouw mee,Gefeliciteerd met weereen een overwinnng van Oranje gisteren avond wat een sensatie was dat. groeten Oma en Opa

  • 15 Juli 2014 - 18:04

    Stephanie:

    Bar! Wat een leuk verhaal weer en wat maak je veel mee zo gaaf! Jaloers.. en die foto van jou achter die buffel is echt goud waard hahahahaha!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Barbara

"A ship is save in harbour, but thats not what ships are for."

Actief sinds 30 Jan. 2014
Verslag gelezen: 648
Totaal aantal bezoekers 13986

Voorgaande reizen:

12 Februari 2014 - 26 Juli 2014

2014

Landen bezocht: